Wednesday

Merdeka! Cintailah Tanah Air Kita



Tunku Abdul Rahman mengumumkan kemerdekaan Malaya dari jajahan British.


Pada 1946, seluruh Malaya (kecuali Singapura yang menjadi jajahan British yang berasingan) digabungkan menjadi jajahan British yang digelar Malayan Union. Oleh sebab tentangan hebat daripada orang Melayu, Malayan Union menjadi kegagalan politik, dan selepas dua tahun diganti dengan Persekutuan Malaya yang longgar perikatannya pada tahun 1948.

Pada tahun 1948, komunis tempatan daripada Parti Komunis Malaya, hampir kesemuanya orang Cina, melancarkan pemberontakan, ini menyebabkan pengenaan darurat di malaya(darurat ini dimansuhkan pada tahun 1960). Kumpulan pejuang gerila tinggal di pangkalan sepanjang sempadan berceranggah selatan Negara Thai, kadang kala memasuki utara Malaysia. Pejuang-pejuang gerila ini akhirnya menandatangani satu perjanjian pendamaian dengan kerajaan Malaysia pada Disember, 1989.

Sentimen popular kemerdekaan menjadi berkobar-kobar semasa dan semasa dan selepas peperangan dan Persekutuan Malaya merundingkan kemerdekaan daripada United Kingdom di bawah pimpinan Tunku Abdul Rahman, yang menjadi Perdana Menteri pertama. Oleh sebab ini merupakan sebahagian daripada strategi anti-komunis dengan "mengambil hati", maka pihak British bersetuju memberikan kemerdekaan kepada Malaya pada 31 Ogos, 1957. Malaysia tetap sebagai ahli Negara-negara Komanwel dan menjadi tuan rumah kepada sebilangan besar tentera British dan Komanwel sehingga perunduran kuasa British dari timur Suez pada lewat 1960-an.



Kita harus Sedar pada apa yang dicapai Malaysia hari ini serta menanam sikap cintakan negara namun pada masa yang sama mendidik generasi baru menghargai kebebasan serta keamanan yang dikecapi sehigga hari ini. Dibandingkan dengan negara-negara lain, rakyat masih berporak peranda, berperang dan sebagainya.Contohnya di negara Ghana, orang putih dan orang nigeria masih ada bersangkut paut dengan isu kulit.Pembunuhan juga banyak berlaku di negara Sudan.Kita sebagai rakyat Malaysia harus bersyukur kerana negara kita telah bebas daripada peperangan, seperti yang pernah berlaku di negara negara lain.Contohnya di negara Palestin, kenapa sehingga hari ini mereka tidak mampu untuk mencapai kemerdekaan?Dan juga tersentuh pasal ekonomi, seperti negara China telah dikongkong oleh Amerika. Negara seperti China, India, Vietnam dan Indonesia masih memerlukan pendekatan penggunaan buruh yang tinggi, sedangkan Malaysia sudah lama merentasi tahap tersebut.

2 comments:

  1. Rakyat Malaysia seharusnya berterima kasih dan sentiasa menyimpan rasapenuh kesyukuran kerana berada di negara yang aman. Memang benar terdapat beberapa perkara yang kurang baik berlaku, tetapi perkara tersebut dapat di atasi dengan baik, tidak seperti di negara negara jiran yang tidak pernah lupus daripada masalah negara. Hargai lah segala usaha yang telah di jalankan untuk mencapai kemerdekaan.

    ReplyDelete
  2. generasi sekarang sudah ramai yang tidak menghargai kesenangan yang mereka nikmati kini... semua kesenangan tersebut boleh hilang dalam sekelip mata jika kita tidak saling faham memahami dan bersatu padu..

    wak-wak

    ReplyDelete