Tuesday

Yang Amat Berhormat Dato Sri Mohd.Najib Bin Tun Abdul Razak

Perdana Menteri Najib bin Tun Abdul Razak lahir pada 23 Julai 1953 dan merupakan Perdana Menteri yang keenam dalam arus menteri Malaysia.Najib dahulu berkhidmat sebagai Timbalan Perdana Menteri dari 7 Januari 2004 sampai ia mengantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri pada tarikh 3 April, 2009. Najib juga merupakan Presiden dalam (UMNO). Dia adalah anak kedua Perdana Menteri Malaysia, iaitu Tun Abdul Razak.

Dilahirkan pada Julai 1953 di Kuala Lipis Pahang, Najib adalah anak saudara kepada Tun Hussien Onn, Perdana Menteri yang ke-empat. Antara adik-beradik lelaki Najib adalah Nizam, Nazim, Nazir, Nazri Aziz dan Johari. Dato Seri Mohd Nazir Abdul Razak mengusahakan Bumiputera-Commerce Holdings Bhd yang merupakan pemberi pinjaman kedua terbesar di Malaysia. Najib mendapat pendidikan sekolah Rendah dan Menengah di St.John’s Institution, Kuala Lumpur, dan juga menerima pendidikan di Kolej Malvern England serta University of Nottingham. Beliau menerima ijazah dalam bidang industri ekonomi. Selepas itu, Najib kembali ke Malaysia pada 1974 dan berkecimpung dalam dunia peniagaan dan berkhidmat di Bank Negara dan kemudiannya beralih kerjaya di Petronas Malaysia sebagai pengurus.


Pada Tahun 1976 Najib memperisterikan Tengku Puteri Zainah Tengku Eskandar dan mempunyai 3 cahaya mata : Mohd Nizar Najib ( lahir 1978), Mohd Nazifuddin Najib dan Puteri Norlisa Najib tetapi perkahwinan dengan Tengku Puteri Zainah tidak berkekalan. Pada Tahun 1987 Najib memperisterikan Datin Seri Rosmah Mansor dan mendapat dua cahaya mata, Mohd Norashman Najib dan Nooryana Najwa Najib.Selain menjadi Perdana Menteri di Malaysia, Najib juga pernah menjadi Menteri Portfolio, Timbalan Menteri, Menteri Kebudayaan dan belia dan Sukan. Sejak kehilangan undian 2-3 di Pilihan Raya Parlimen yang ditewaskan oleh Anwar Ibrahim pada tahun 2008, Najib telah cuba untuk menghentikan dasar Pro-Melayu berdasarkan kempen 1Malaysia.


Menurut soal selidik yang dijalankan oleh Merdeka Center, Perdana Menteri Najib AbdulRazak bangkit dari jurang populariti 34% (Mac 2009) dan melonjak kepada catatan rekod tertinggi, iaitu pada 6-16 Mei 2010. Apa yang menarik, komuniti India yang "memberontak" dalam PRU ke-12, kini muncul sebagai golongan kaum yang paling berpuas hati terhadap prestasi Najib, iaitu 80%, sedikit lebih tinggi daripada responden Melayu. Responden berketurunan Cina, sebagaimana yang dicerminkan dalam PRK, kekal sebagai golongan kaum yang paling skeptikal dan pesimis ketika menilai Najib dan kerajaannya, malah semasa meramalkan ekonomi masa depan.












No comments:

Post a Comment